| Správy (archív) | Sprievodca/návod | Liga | Linky | O klane 47 (en) | ...späť na Virgovu stránku
gradient Sprievodca: | úvod | ovládanie | predmety | pohyb | zvuky | zbrane | mierenie | vozidlá | skratky/slovníček | FAQ

Ovládanie UT2004

Ovládanie ľubovoľnej hry je v prvom rade osobná vec, takže to, čo tu napíšem môžete brať ako inšpiráciu, ale nepovažujte to za "dobré rady". Typicky sa FPS hry ovládajú kombináciou myš+klávesnica, v tomto nie som výnimka. Myšou ovládam pohľad a strieľam, na klávesnici je všetko ostatné. Veľa vecí som na UT2004 vyskúšal prvýkrát a niektoré nastavenia sú pre mňa samotného príliš čerstvé, takže neviem, či si na ne zvyknem, alebo ich ešte zmením. :-) Začnime tým jednoduchším – myšou.

Myš

myška

Neviem si predstaviť, že by pohybom myši niekto ovládal niečo iné ako smer pohľadu. To, či je myš invertovaná alebo nie, je čisto váš zvyk, ktorý nemá žiadny vplyv na kvalitu hry. Ja som "pilot", takže pre mňa je "logicky" pohľad dole ovládaný pohybom hore. :-) Vpravo je ale vpravo. :-))) Na koliesku mám voľbu niektorých zbraní, ktoré sa mi "nevošli" na klávesnicu. Ako vidno, ide o hit-scan zbrane (nie že by to bolo logické rozhodnutie): Shock Rifle a odstreľovacie zbrane (weapon 9 je buď Classic Sniper Rifle alebo Lightning Gun). Napokon na stlačenie "klitorisu" sa mi vztýči štít (Shield Gun) a po jeho pustení sa mi prepne zbraň na pôvodnú. Hodí sa aj v dueloch pri prebiehaní po lepšiu zbraň (alebo čokoľvek) ako aj pri pádoch. Výsek z User.ini:

LeftMouse=fire | onrelease taunt Specific_1
MiddleMouse=GetWeapon XWeapons.ShieldGun | AltFire | onrelease switchtolastweapon
RightMouse=AltFire
MouseWheelDown=SwitchWeapon 4
MouseWheelUp=SwitchWeapon 9
MouseX=Count bXAxis | Axis aMouseX Speed=2.0
MouseY=Count bYAxis | Axis aMouseY Speed=2.0

Napokon som si kvôli UT2004 kúpil novú myš (Razer Diamondback), ktorá má aj tlačidlá po stranách. Tlačidlá na malíčku absolútne nevyužívam (je ťažké použiť malíček bez kontraproduktívnych tikov v iných prstoch :-)). Z tlačidiel na palci pohodlne dočiahnem len na to bližšie a tam som si navolil cyklicky flak a RL – dôvod je jednoduchý, keď mám naplno zamestnané prsty pohybom, sú pre mňa tieto (inak pohodlne navolené) zbrane ťažko dostupné. Ešte je možné si všimnúť taunt po pustení streľby. Je to čisto frajerina bez nejakého praktického významu. Moja postava pri streľbe robí tento pohyb ešte aj v Mante, čoho som sa najprv zľakol, kým som si uvedomil, čo to je. :-) (Vo vozidlách používam behind view, z vlastného pohľadu to nie je vidno.)

Klávesnica

klávesnica

Klávesnica (nie tak celkom) ako každá iná, rozumne kvalitná. Podstatná je alfanumerická časť, kde je najviac klávesov pokope. Pravou držím myš, takže ostáva ľavá ruka. Odkedy som sa naučil písať všetkými desiatimi, vždy, keď mi ruka spadne na klávesnicu, skončí asi tak v tejto polohe:

základná poloha ruky

Žltá oblasť sú klávesy, ktoré používam v základnej polohe ruky bez toho, aby som sa na klávesnici "stratil" (na klávesnicu pochopiteľne v plnej akcii nikto pozerať nemôže). Nerád používam Caps Lock (lebo prepína Caps :-)) a Shift, lebo ruku ťahám skôr do stredu klávesnice (Y a H už oficiálne patria pod druhú ruku, aj preto na nich mám menej podstatné funkcie). Základné pohyby sú vyznačené modrou: SDFE imituje klasické obrátené T kurzorových šípiek, Space (medzerou) skáčem a Controlom sa prikrčím. To posledné robím malíčkovou hranou – zníži sa tým pohyblivosť ruky, ale skrčený hráč aj tak veľa divokých pohybov nenarobí. :-)

S ďalšími klávesami je večný kríž. Treba si proste čosi zvoliť a zvyknúť si na to. Kedysi som mal na W-R cyklickú voľbu zbraní, nedávno som sa dostal do fázy, že zbrane volím explicitne a presne. Samozrejme od tej doby neexistuje mať zapnuté automatické prepínanie zbraní pri ich zobratí. Na presnú voľbu zbraní si človek chvíľu zvyká, cyklické prepínanie je o "hľadaní" zbraní bez toho, aby človek dopredu presne vedel, čo má. Je to ale vec, na ktorú sa dá zvyknúť a odmenou je po čase rýchla voľba správnej zbrane v správnu chvíľu (ak si človek v tú správnu chvíľu zachová chladnú hlavu, čo je obvykle najtažšie).

Pri voľbe klávesnice je možné použiť niektoré zaujímavé triky (tweaky :-)), ktoré sa dajú urobiť len v User.ini – nedajú sa spraviť priamo v nastavení ovládania v hre. Veľa tipov sa dá získať na UT2004 Binding/Tweaking Guide. Ide najmä o aliasy a ako sa pomocou nich dajú cyklicky meniť významy klávesov. S počtom aliasov (od 0 do 39) je problém – najmä, ak sa máte držať zásady nemeniť aliasy pod 32. Vo vyššie uvedenom návode sú ale opísané aliasy aj s tým, či ich budete potrebovať alebo nie. Odporúčam samozrejme zazálohovať originálny User.ini (samozrejme ste to už dávno urobili :-)).

Moje rozloženie klávesnice je zhruba znázornené na nasledujúcom obrázku (zhruba preto, lebo ho možno ešte budem meniť, nemám ho dlho, ale ako som spomínal, má ísť len o inšpiráciu ;-)):

myška

Nakoľko si nie som istý, že by všetky skratky, ktoré som do obrázku nasádzal, mali úplne jasný význam, pripájam niekoľko výsekov z User.ini. Začnime aliasmi:

[Engine.Input]
...
; Aliasy na cyklicke prepinanie zvuku: bez hudby a ambientu; +ambient; +hudba
Aliases[36]=(Command="Set ALAudio.ALAudioSubsystem MusicVolume 0.0 | set ALAudio.ALAudioSubsystem AmbientVolume 0.0 | set input F6 MusicSFX",Alias="MusicOff")
Aliases[37]=(Command="set ALAudio.ALAudioSubsystem AmbientVolume 0.5 | set input F6 MusicOn",Alias="MusicSFX")
Aliases[38]=(Command="Set ALAudio.ALAudioSubsystem MusicVolume 0.15 | set input F6 MusicOff",Alias="MusicOn")
; Aliasy na nahravanie dema a jeho skoncenie
Aliases[39]=(Command="demorec | stat fps | set input F11 enddemo",Alias="begindemo")
Aliases[28]=(Command="stopdemo | stat fps | set input F11 begindemo",Alias="enddemo")

Trochu nevýhodné na uvedených aliasoch je, že ak sa rozhodnem mať prepínanie zvuku na inom klávese ako F6, tak musím meniť aj dané aliasy a ich časť set input.... No a už samotné nastavenie:

0=SwitchWeapon 0
1=SwitchWeapon 1
2=SwitchWeapon 2
3=SwitchWeapon 3
4=SwitchWeapon 4
5=SwitchWeapon 5
6=SwitchWeapon 6
7=SwitchWeapon 7
8=SwitchWeapon 8
9=SwitchWeapon 9
; Uprava F1, ukazuje len pocas drzania F1
F1=ShowScores|Stat FPS|OnRelease Stat None|OnRelease ShowScores
F2=InGameChat
F3=ShowStats
F4=ToggleBehindView
F5=ShowVoteMenu
F6=MusicOff
; Co je toto a kedy to funguje? :-)
F7=ToggleFreeCamSwivel
F8=NextStats
; Upraveny screen shot bez zbytocnych "dekoracii"
F9=ToggleScreenshotMode|OnRelease shot|OnRelease ToggleScreenshotMode
F10=Cancel
F11=begindemo
F12=ToggleRadarMap
; v ONS use (nasadanie do vozidiel), v CTF a inde je to Translocator
A=use | SwitchWeapon 10
B=getweapon Onslaught.ONSGrenadeLauncher
; bud zatrubenie vozidla alebo taunt mimo vozidla
C=playvehiclehorn 1 | taunt Idle_Character02
D=MoveBackward
E=MoveForward
F=StrafeRight
G=getweapon Onslaught.ONSMineLayer
H=toggle brun
I=ToggleLocalChat
J=Taunt pthrust
K=Taunt gesture_halt
L=Taunt gesture_beckon
M=BasePath 0
N=basepath 1
O=ToggleTeamChat
P=
Q=SwitchWeapon 5
; niekedy je lepsie pouzit presny getweapon s triedou zbrane,
; lebo switchweapon 8 by mohol cyklit medzi raketometom a avrilom, co nechcem
R=getweapon XWeapons.RocketLauncher
S=StrafeLeft
T=GetWeapon Onslaught.ONSAVRiL
U=TogglePublicChat
V=SpeechMenuToggle
W=SwitchWeapon 7
X=SwitchWeapon 0
Y=ThrowWeapon
Z=SwitchWeapon 6
; suicide, ak je podrzane dlhsie, neostane po hracovi zbran (prepnutie na stit)
Backspace=getweapon xweapons.shieldgun | onrelease suicide
; kontrolny "cheat" :-) - siroky pohlad + behind, nemusi fungovat na sieti
Comma=behindview 1 | fov 150 | onrelease behindview 0 | onrelease fov 90
Enter=Talk
Equals=GrowHUD
Escape=ShowMenu
LControl=Duck
LeftBracket=InventoryPrevious
Minus=ShrinkHUD
Pause=Pause
; nastavenie vysokej citlivosti mysi (u mna je 4 standard, u vas to moze byt
; inak) - prepinanie citlivosti kvoli chvilam, kedy by sa to mohlo hodit
Period=setsensitivity 4.0
RightBracket=InventoryNext
RShift=TeamTalk
Semicolon=Taunt gesture_point
; nizka citlivost na ostrelovanie
Slash=setsensitivity 2.0
Space=Jump
Tab=ToggleTeamChat
Tilde=ConsoleToggle
; "Cover me all" - pouzivam na "zber" botov v assaultoch napr.
NumPadPeriod=speech ORDER 3
; "Attack all" - na "pressing" hry s botmi
NumPad0=speech ORDER 2

Záver

S touto časťou sprievodcu som začal dobré tri mesiace dozadu (možno skôr než so stránkou 47). Dnes mám mnohé veci trochu inak, než je uvedené hore. Napríklad voice menu mám viacej od ruky, lebo s hráčmi ho nepoužívam a keď sa mi počas stresu pri preklepe (pohyb doprava) zaplo, išlo ma šibnúť (uprostred súboja, to treba zažiť). Podobne dnes už nepoužívam dve rôzne citlivosti myši (a navyše na Fatality podložke používam citlivosť asi tak 25 cm na 360°, čo je dosť na ľubovoľné účely).

Celý problém s ovládaním je, že neexistuje univerzálny návod. Nejestvuje najlepšia voľba pre všetkých – každý máme inú ruku a iné návyky. Treba skúšať, nájdite si rýchlo najlepšie ovládanie na tých 80 % dôležitých funkcií a postupne skúšajte tie, ktorými si nie ste istý. Spravte zmenu a počkajte týždeň – ak viedla zmena k horšiemu aj po tomto čase, je pravdepodobne zlá. Isté je, že mnohé zmeny na chvíľu zhoršia vaše výsledky a potom zistíte, že sú dobré. Preto treba skúšať – takže skúšajte. :-)

Be RED or BLUE – 47'll kill you!