27. 12. 2005, Virgo47
Rankin je asi najhranejšia mapa v UT2004, a preto je aj veľmi dobre preskúmaná, čo sa týka rôznych trikov. Nie je to prvýkrát, čo naše triky budú za hranicou noobovosti, ale zvládnuť sa naozaj dajú. :-) Dnes navyše uvedieme aj pár taktických príkladov – a to všetko vo sviatočnom (sedemobrázkovom!) vydaní. Tak si to užite. :-)
Začneme situáciou nad DD. A začneme tým, že obojstranne sa dá dobrým DJ dostať
z jednej strany na druhú (z dosiek, na dosky) – to ukazuje červený skok.
Nad červeným skokom je oranžové (x), ktoré označuje miesto využiteľné pre WDJ.
S ním máte väčšiu rezervu pri skokoch, ale najmä z dosiek nie je také ľahké
trafiť toto miesto (smerom z dosiek je možno kombinácia 2J+WD vhodnejšia). Na
Rankine je tam navyše neprirodzený blocking volume (je blokovaná aj časť
vzduchu), toto je odstránené v FE verzii, kde už dostanete presne to, čo vidíte.
:-)))
Pozdĺž oboch stien vedie úzka rímsa, z ktorej sa síce nedá skočiť hore 2J, ale
kombináciou 2J+WD alebo J+WDJ funguje. Môžete teda aj rýchlo skĺznuť na rímsu a
použiť oranžový skok (ľavý), aby ste sa dostali opäť hore. Pravý oranžový skok
ukazuje celkom jasnú možnosť skočiť na rímsu na opačnej strane.
Napokon ostáva modrý skok s shield jumpom. Pomocou štítu sa dostanete na rímsu
a potom opäť nasleduje kombinácia na vyskočenie hore.
Toto je najľahšia zo všetkých Rankin dosiek (najnižšia, najľahší sklon) a okrem
bežného skoku hore poskytuje množstvo alternatív. V zásade jednou alternatívou
je skákanie priamo od vialov vedúcich od DD. Druhou modifikáciou je potom skákať
priamo nad dvere k zdraviu, ktoré na obrázku vykukuje (alebo aspoň na zárubňu,
ak to nevyjde dokonale).
Červený skok je jednoduchý trochu pretiahnutý DJ o dosku, ktorý samozrejme
zanáša trochu doľava. S naskočením na stenu (oranžový J) dostanete lepšiu
pozíciu pre ďalekonosný skok trochu odrazený od dosky a smerujúci ďalej k
zárubni (oranžový WDJ). Možno sa vám podarí vyskočiť priamo hore (niekam k
zelenému (x)). Od steny môžete skok ťahať aj viac hore (žltý WDJ) –
prípadne dokonca priamo o hranu dosky (hrana tejto dosky sa dá inak využiť
z oboch strán na rôzne varianty slope dodge jumpov).
Napokon tu máme zelený skok, ktorý začína skoro obyčajne, ale dosku len jemne
líznete a ťaháte sa doprava. Dopadnete buď až niekam k zelenému (x) alebo aspoň
na zárubňu (kde sa už otáčate, po chrbe skáčete ďalej k zdraviu s vytiahnutým
štítom a... však to poznáte, keď vás naháňajú :-)).
Niektorí hráči uprednostňujú naskočenie na túto dosku zo steny oproti, ako tu ukazuje červený skok. Typicky kvôli nejakej LG strele na hráča, čo ide od flaku cez tri vialy. Skok nie je veľmi ťažký, ale má dve úskalia. Prvým je dobré smerovanie WDJ od steny – na to musíte prísť sami a závisí to samozrejme aj na tom, ako naskakujete, ako sa otáčate a kam dodgujete. Druhou ťažkosťou je drobné oneskorenie post jumpu. Väčšina WDJ na väčšie vzdialenosti funguje lepšie, keď medzi dodgom a jumpom necháte maličkú medzeru (čo najväčšiu, ale nie príliš, aby ste neskončili len s dodgom bez skoku :-)). To je presne to, čomu hovorím "dobré časovanie post-jumpu".
A sme u trochu ťažších skokov – oba majú zádrhelov až-až. Červený WDJ je
ľahší. Vlastne stačí len dobre trafiť stenu a potom stihnúť spraviť WDJ (aj s
post-jumpom, čo práve občas býva problém pre málo miesta). Všetko to dobre
opriete presne o hranu dosky a ste hore. Možno že to ide aj bez hrany, ale
ešte som to takto nevidel (vždy ma to len odnieslo doprava, ale hore som sa
nedostal).
Skutočná perla je potom oranžový skok – je to "obyčajný" dodge-jump o
dosku (smerujte ho doľava od naznačeného (x)), ale vyžaduje časovanie post-jumpu
naozaj na hranici a navyše sa musíte dobre trafiť na dosku. Let treba stočiť
tak, aby ste na dosku narazili viac napriamo, inak vás to odnesie doprava a
stratíte výšku. Je možné, že to ide aj o hranu, ale tak sa mi to ešte
nepodarilo. Skutočne GL&HF najmä do tohto skoku.
Pred hustejšími obrázkami si dáme jeden odpočinkový shield jump. Od hrany pod
stĺpom vyskočíte za pomoci najkratšieho shield výboja hore a WDJ presne dozadu
vás vynesie niekam nad prvý vial. Ak sa trochu natočíte a budete skákať od steny
pod vial, máte výškovú rezervu zabezpečenú. Kľudne sa pohrajte s rôznymi smermi
alebo vyskúšajte inú hranu stĺpu – je to na vás.
Upozorním už len na jeden zádrhel. Ak mierite štítom priamo dole, výboj minie
hranu a bude neúčinný (ale aspoň vás nezraní :-)). Povedzme, že stojíte čelom
k stĺpu (tak je to najľahšie kvôli smerovaniu štítu) – potom nemierite
úplne dole, ale na hranu pod stĺpom. Ak mierite dobre, nemusíte pred WDJ robiť
žiadny air-control, ale ak namierite trochu menej dole, ako je nutné, odniesie
vás shield-jump od stĺpu a WDJ nebude možný. Toto rieši trochu air-controlu
smerom dopredu počas skoku hore. Na začiatku môžete mať problém ísť dopredu a
potom robiť WDJ dozadu, ale časom to isto zvládnete.
Tento priestor na Rankine je pre nováčikov absolútne nezaujímavý, kým profíci
tu veľaráz uštedria súperovi slušný LG shot (najmä tomu šmejdovi, čo práve
zobral a100). Typicky z miesta označeného žltým X vpravo dole. Ďalšou dôležitou
informáciou je, že na podperách označených zelenou čiarou, sa dá stáť (a dá sa
z nich potom aj vyskočiť na druhé podlažie).
Poďme teraz ku skokom. Oranžový je typický pád uprostred prerušený WDom od
steny. Ak súper padá za vami a nestihne vás sledovať, tak máte pokoj od
prenasledovateľa. Zaujímavejšie sú potom shieldjumpy – červený zo spodu
križovatky buď priamo na druhé podlažie (nezabúdajte, že máte k dispozícii
post-jump aj pri SJ) alebo s pomocou podpery (označenej zelenou). Pozor na mesh,
ktorý vyčnieva zo steny (na oboch stranách označený zeleným malým x). Ak aj
pekne skáčete shield-jump pri stene hore, o tento si ľahko narazíte hlavu. Treba
skákať na stred bočnej tehlovej steny, to je skoro istota. Druhý shield-jump je
potom z druhého podlažia na tretie. Buď vám vyjde časovanie alebo si trochu viac
nabijete štít, ale s pomocou WDJ od steny by ste sa mali šťastne dostať hore.
Aj v modrom aj v oranžovom skoku samozrejme môžete použiť aj bočné steny.
V jednom deme som videl krásny trik na súpera. Hráč so shieldom bežal s
hunterom na chvoste po druhom podlaží, padol dole a shield-jumpol hneď hore.
Prenasledovateľ stratil iniciatívu (a aj hráča ocenil :-)). Navyše sa unikajúci
hráč už v priebehu shield-jumpu hore opäť kryl štítom. Nádhera.
No a máme tu posledný obrázok. ("To je iný Vietnam!" zhodnotil ho Sova. :-))
Začnem červeným skokom – shieldjump, žiadny problém. Výborná skratka k
a50, ak už musíte ísť tadiaľto. Videl som aj skok od X k Y (ak máte dobrý
air-control), alebo aspoň skok, kedy hráč síce nedoskočil hore, ale venoval
súperovi LG head shot (ako toto niekoho vôbec napadne?) – v bežnej hre,
žiadna exhibícia! :-)
A teraz poďme na taktické informácie (oranžová farba). Isto ste sami neraz
absolvovali cestu od flaku cez tri vialy (1), zdravie (2) a ďalšie zdravie (3),
prípadne ďalej hore (minigun, ďalšie zdravie nad hallway). Snažte sa súpera
dostať práve na tejto ceste – ak zobral vialy a zdravie a vy ste niekde
pri a50 (ani ju nemusíte brať, aby ste ho neplašili), počkajte si na súpera pri
zdraví (3) (buď kombo od mini alebo LG od LG :-) alebo od diery pri a50). Ak
ste boli dole (križovatka pri a100) a videli ste súpera od flaku ísť k vialom,
môžete zaujať pozíciu (X) a strieľať flakom na strop k miestu (A) (presne na
stred drevených dosiek v strope a presne kolmo na stenu oproti sebe) –
flak dopadne priamo pod vialy (ak ste priamo na X) alebo práve na miesto (1)
(ak odstúpite k dozadu stene). Ďalší flakball potom môže ísť na zdravie (2),
stačí, ak ho zamierite na bod (B) (t.j. tesne nad hranu a tesne vedľa stĺpu
zľava). Toto miesto je napadnuteľné flakom, takže veľa hráčov používa miesto
(4) (nie je vidno na obrázku, ale je to ten roh, okolo ktorého zatáčate od a100
doprava). Od neho potom mieria priamo na stred trámu (C), aby trafili (1),
alebo tesne nad hranu lávky a tesne vľavo vedľa steny, aby trafili zdravie (2).
Aby vám ako útočníkovi padol nejaký flakball na hlavu tam, musí byť súper už na
(1) a musí vedieť navyše naozaj dobre trafiť.
Nakoniec sa pozrieme na lávku (modré X) na treťom podlaží, ktorá spája minigun
so zdravím nad hallwayom a dierou k a100. Ak vám súper ujde z miestnosti jedným
z východov v smere modrých šípiek a potom počujete škrípanie dosiek, je s
vysokou pravdepodobnosťou na treťom podlaží. Kombo na (X) je potom už len vec
správneho časovania (ak vám samozrejme neujde inak, napr. ak práve nie je čas
na a100 – ale to už isto usledujete :-)).