10. 8. 2005, Virgo47
Článok bol pôvodne napísaný pre e-sports.sk. V tejto úprave som trošku rozšíril opis máp a vyradil Hydro64, ktorej som už venoval samostatný článok.
Neviem síce, koľko ľudí hrá u nás CTF, ale nech už ich je, koľko len chce, v ostatnom čase by mali žiariť spokojnosťou nad prílevom nových kvalitných máp. Len za posledné dva mesiace to boli pecky ako Gralada, BraveNewWorld, Hydro64 (môj favorit, už som tejto mape venoval) a túto nedeľu bol do sveta pustený Altract. Čo je to teda za mapy, hm?
Všetky majú jedno spoločné – boli pozitívne prijaté (hoci samozrejme tá najnovšia sa ešte len ukáže). V čom sa líšia a kde ich možno nájsť? Poďme sa na to pozrieť – pekne v tom poradí, v akom vstupovali do sveta.
10. 6. to začla CTF-Gralada – mapa z prostredia podzemného
zariadenia ovladaného programom zvaným Priestest. Nemám ale v pláne robiť tu
recenziu či opakovať opis mapy. Autor si dal záležať na kope vlastného obsahu,
veľa vecí sa tu hýbe a celá mapa proste vyzerá naozaj dobre – čo je dosť
paradoxné, keď v nej (až na centrálnu sekciu) dramaticky dominujú čierno biele
tóny. Desperado si dal záležať aj na optimalizácii a mapa dosahuje dobré FPS,
ak nie sú zapnuté všetky detaily, čo je dobre – duplom dobre, ak uvážime,
ako kool celá scéna vyzerá. Treba tu ale spomenúť jednu chybu, ktorá ma
samotného prekvapila: pri nižších world detailoch sa nezobrazuje okolie v
strednej sekcii. Svetlá pritom ostávajú, nepripadá mi to ako zámer. Je škoda
takýchto chybičiek krásy (opomenutia pri testovaní, zlé nastavenie detail
úrovne pre niektoré objekty v editore), kazí to inak výborný dojem.
Podstatné ale isto je, že hrateľnosť nezostáva za grafickou kvalitou pozadu. Je
tu dosť ciest, ktoré sa nedajú celkom ľahko kontrolovať (najmä cez prvú
nevlajkovú miestnosť sa dá prejsť neskutočne veľa spôsobmi :-)). Mapa má ale
výborný flow a dobré rozmiestnenie predmetov, takže tu rozhodne zohráte dobré
súboje. V tomto smere je mape máločo vytknúť.
14. 7. sa objavila morbídne ladená CTF-BraveNewWorld. Mape dominuje
Matrixová téma – ľudské farmy a okolo kopa zariadení (dopravníky ľudského
materiálu a rôzne iné veci, ktorým neviem prísť na meno). Mnohé mechanizmy sa
hýbu, syčia a šumia. Miestami ma zvuk až vyrušoval. Vizuálne ale naozaj je na
čo pozerať – no mapa si za to vyberá drahú daň – dosť nízke FPS v
porovnaní s retail kvalitou.
Hrateľnosť a tok sú na dobrej úrovni. Miestnosť s vlajkou je otvorená, ale dá
sa slušne brániť. Ak sa podarí odtiaľ ujsť, ma vlajkonosič dosť možností –
v jednej sekcii sú dokonca tri podlažia nad sebou. Konektivita je pritom
výborná, ak viete, kadiaľ treba ísť. Mapa je teda miestami pekne spletitá, je
kade utekať, ale centrálna miestnosť sa dá ľahko kontrolovať.
Škoda tej optimalizácie, ale ak máte lepší stroj, ste za vodou.
No a napokon 7. 8. sa objavila CTF-Altract. Mapa je situovaná do
nejakého Skaarj zariadenia uprostred nočnej Skaarj džungle. Celá je trochu
potmavšia a dalo by sa povedať aj fádna – ale nie je to nutne na škodu.
Ide o podarený CTF level s niekoľkými postrannými cestičkami. Všetky cesty sa
(ako to už je zvykom) zbiehajú v strede, ktorý sa ako tak dá kontrolovať. Každá
základňa pozostáva z dvoch blokov budov, medzi ktorými je jeden exteriér,
pričom obe základne sú tiež oddelené vonkajšou pasážou (nejaké palmy a vodopády
na dohľad).
Dobrý tok, málo z-osy (to robí mapu trochu plochou, ale nemusí to byť nutne
nevýhoda, ja to beriem ako fakt :-)), slušní boti, ale... je tu jedno ale
– a to sú (podobne ako pri BraveNewWorld) FPS. Najmä vonku naozaj dosť
poklesnú, čo je škoda, lebo inak je to naozaj vydarený kúsok.
Uvažujem, kde a ako (a čí vôbec) sa vlastne nové mapy hrávajú, nakoľko progameri neustále omieľajú to isté (čo je pochopiteľné). Isté ale je, že na rôznych komunitných serveroch sa takéto mapy uchytia (niektoré sa už aj uchytili). Rovnako tak je isté, že takúto kvalitnú nadielku môžeme hráčom CTF naozaj závidieť.